Σάββατο 7 Νοεμβρίου 2015

ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΕΙ ΕΝΑ ΠΑΙΔΙ ΑΝΑΛΟΓΑ ΜΕ ΤΗΝ ΗΛΙΚΙΑ ΤΟΥ





Η ανάπτυξη της ομιλίας, ξεκινά από την βρεφική ηλικία, από τους πρώτους δηλαδή μήνες της ζωής και ολοκληρώνεται με την κατάκτηση του φωνολογικού συστήματος, στην ηλικία μεταξύ των πέντε και επτά ετών. 

Η ομιλία ενός μωρού κατά τους πρώτους μήνες της γέννησής του, ως γνωστό, περιορίζεται σε μερικούς μόνο ήχους όπως: φωνήεντα (α, ααα κ.α) και  μερικούς διχειλικούς ήχους (π, πππ, μπ, μπμπ κλπ). Αυτό, οφείλεται στην αδυναμία των μυών που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή ομιλίας και στο προσωρινά, ανώριμο φωνολογικό σύστημα.

Μεγαλώνοντας ηλικιακά το παιδί,  αρχίζει να ωριμάζει και το φωνολογικό του σύστημα και να δυναμώνουν οι μύες που βοηθούν στην κίνηση των αρθρωτών (αρθρωτές είναι, τα όργανα που χρησιμοποιούνται για την παραγωγή του έναρθρου λόγου, π.χ δόντια, γλώσσα, χείλη, γνάθος κλπ.). Η κίνηση των μεγαλύτερων αρθρωτών π.χ γνάθος, ξεκινά από 6-8 μηνών. Αρχικά, περιορίζεται σε μερικές μόνο κινήσεις οι οποίες ολοένα και αυξάνουν με την ανάπτυξη του παιδιού.

Έτσι λοιπόν ένα παιδί: 

6-11 μηνών
  • Μιμείται ήχους
  • Παράγει συλλαβές,  είτε, επαναλαμβανόμενα μία είτε, δυο-τρείς μαζί, π.χ : μαμαμα.., μπαμπαμμμ, τατα.., μπατα, μπαματα κ.α.
  • Εμφανίζει προσωδιακά στοιχεία
12-18 μηνών 
  • Ηχολαλεί 
  • Παράγει ορισμένα σύμφωνα 
  • Παράγει λέξεις με ακολουθία σύμφωνο - φωνήεν
  • Οι παραγόμενες λέξεις, είναι λέξεις με νόημα
  • Μπορεί να παράγει έως 3 λέξεις στη σειρά
  • Έχει στο ρεπερτόριό του έως 50 λέξεις, κυρίως ουσιαστικά
18-36 μηνών 
  • Έχει πιο κατανοητή ομιλία
  • Σχηματίζει απλές προτάσεις με ουσιαστικά και ρήματα
  • Χρησιμοποιεί προσωπικές αντωνυμίες 
  • Απαντά σε ερωτήσεις π.χ τι είναι αυτό;
  • Ονομάζει μερικά μέρη του σώματος
  • Έχει στο ρεπερτόριο 100 περίπου λέξεις ή και περισσότερες
  • Δεν έχει κατακτήσει ακόμη όλα τα σύμφωνα.

Η κατάκτηση των συμφώνων ξεκινά περίπου από την ηλικία των 2 ετών και ολοκληρώνεται  στην ηλικία των 6.  Ωστόσο, η κατάκτηση κάποιων φωνημάτων ή συμφωνικών συμπλεγμάτων μπορεί να ολοκληρωθεί στην ηλικία των  7 ετών. Κάθε σύμφωνο έχει διαφορετική ηλικία κατάκτησης και δικό του χρονικό όριο κατάκτησης.


Έτσι προκύπτει: 




ΤΟ ΠΑΙΔΙ ΗΛΙΚΙΑΣ

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΕΙ ΤΑ ΣΥΜΦΩΝΑ

ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΛΕΕΙ ΤΑ ΣΥΜΦΩΝΙΚΑ ΣΥΜΠΛΕΓΜΑΤΑ
2.6-3.0
( π, μπ, μ, τ, κ, γκ )

3.00-3.6
( ν, ντ, χ, γ, β )

3.6-4.0
( φ, λ, σ, ζ )
( πλ, κλ, βλ, κν, πν, νγ, πχ, σπ )
4.00-4.6
( δ, θ, )
( φλ, φτ, χτ, χν, μν, στ, σκ, σφ, ξ, ψ, ζμ, δγ, τρ, κρ )
4.6-5.6
( τσ, τζ, ζγ, γλ, βρ, γρ, ντρ, στρ )
5.6-6.0
( ρ )
( δρ, θρ, χτρ )

Σε καμία περίπτωση δεν θα πρέπει να παραλείπεται το γεγονός ότι κάθε παιδί έχει το δικό του αναπτυξιακό ρυθμό. Όμως, η κατάκτηση των δεξιοτήτων θα πρέπει να είναι εντός των προβλεπόμενων χρονικών ορίων.



Έλσυ Χ. Δαχτυλούδη, Λογοθεραπεύτρια
Θεραπευτικό Κέντρο Λόγου
Παπαναστασίου 68, Χανιά
Τ: 2821403229
E: elsydaldi@gmail.com


πηγές:
Βρυώνης, Γ. (2004). Παιδιατρική. Ιωάννινα: Εφύρα ΑΕ.
Kανακούδη-Τσακαλίδου, Φ. & Κατζός, Γ. (2007). Βασική παιδιατρική δεύτερη έκδοση. Θεσσαλονίκη: University studio Press
Κατή, Δ. (2009). Γλώσσα και επικοινωνία στο παιδί Ζ’ έκδοση. Αθήνα: Οδυσσέας.
Νικολόπουλος, Δ. (2008). Γλωσσική ανάπτυξη και διαταραχές. Αθήνα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου